Ohjelmointiosaaminen
Ohjelmointiosaaminen liittyy olennaisesti ajattelun taitoihin sekä ymmärrykseen digitaalisesta ja ohjelmoidusta maailmasta ja siinä toimimisesta. Lasten kanssa harjoitellaan ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja kuten luokittelua, vertailua ja järjestykseen asettamista. Lapsia kannustetaan ratkaisemaan ongelmia, esittämään kysymyksiä ja etsimään vastauksia. Lapset harjoittelevat ohjeiden mukaan toimimista sekä toimintaohjeiden antamista. Lasten kanssa tutustutaan arjen teknologiaan ja ohjelmoidaan robotteja.
Ohjelmointiosaaminen alle 2-vuotiaat
Ohjelmointiosaaminen 2-3 -vuotiaat
Ohjelmointiosaaminen 3-5 -vuotiaat
Ohjelmointiosaaminen esiopetus
Vihreä Lippu + Digipolku
Esimerkkejä Vihreän lipun ja Digipolun yhdistämiseen:
-Askarrellaan kierrätysmateriaaleista joku laite esim. Tatun ja Patun Jugu jugu -hälypuhelin.
-Sarjoitetaan tai lajitellaan luonnonmateriaaleilla.
-Pelataan Flyskylla kierrätysaiheisia pelejä.
-Tehdään Bee-Bot -alustaan luontotietovisa.
-Tehdään selaimessa Qr-koodigeneraattorilla qr-koodeja eläin- tai metsäaiheisista kuvista ja käytetään niitä Bee-Bot -alustassa.
-Puretaan vanhoja laitteita.
-Leikitään robottileikkiä ja ohjelmoidaan toisia kosketuksen avulla.
-Kamerakynätehtävä: Otetaan kuvia metsäretkellä. Lajitellan kuvat luontoon kuuluviin ja -kuulumattomiin asioihin.
-Kamerakynätehtävä: Kuvataan erilaisia kasviksia. Lajitellaan lopuksi kuvat erilaisiin kategorioihin esimerkiksi kasviksen värin tai jonkun muun ominaisuuden mukaan.