Sähköautojen latauspiste kunnantalolla 2021

Latauspiste on ollut käytössä vuoden 2019 alusta alkaen. Laite mahdollistaa ns. puolinopean latauksen 22 kW teholla. Sähkövoimaa hyödyntäviä autoja ja latauspisteitä oli tuolloin niin vähän, että haluttiin tarjota latausmahdollisuutta, saada autoilijoita pysähtymään Hämeenkyrössä ja tehdä asiaa tunnetuksi. Tämä oli tuolloin yleinen käytäntö myös yrityksillä, koska energia oli huomattavasti nykyistä edullisempaa.

Vuonna 2021 sähköinen liikenne on jo yleistynyt ja maksuttomat latausmahdollisuudet ovat vähentyneet. Maksullisuutta on selvitetty Hämeenkyrössäkin, mutta nykyistä laitetta ei voi muuttaa maksulliseksi ja uuden laitteen investointi on muutaman tuhannen euron investointi, eikä sitä kannata tehdä nykyiselle paikalle alueen rakentamissuunnitelmien vuoksi. Uuden laitteen investointi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin sen vuotuinen energiakustannus eli käyttäjämaksuilla investoinnin kuolettaminen olisi vaikeaa. Sallittua latausaikaa lyhennettiin pysäköintikiekolla 4 tuntiin viime vuonna mm. lisääntyneen kysynnän takia.

Alla olevasta kuvasta ilmenee laitteen käyttö 2021.

Laitteella oli yhteensä 1307 latauskertaa eli noin 108 latausta kuukaudessa. Kulutettu energia oli yhteensä 22.110 kWh eli noin 17 kWh latauskertaa kohden. Kylmän talven ja sähkön hinnan nousun vaikutus näkyy viimeisillä kuukausilla.

Latauskertoja oli 21 % enemmän kuin edellisenä vuonna (1079). Energian kulutus kasvoi 2700 kWh eli 14 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Sähkön hinta siirtomaksuineen kuluttajalle oli viime vuonna arviolta noin 12 senttiä/kWh, jolloin vuosikustannus oli 2.600 euroa. Latauskertaa kohti kustannus oli noin 2 euroa. Nykyisellä sähkön hinnalla kustannus tulee 2022 olemaan selvästi korkeampi. Kunta saa kilpailuttamansa sähkön hieman kuluttajia edullisemmin.

Sähköautojen kulutus vaihtelee automallin ja vuodenajan mukaan, mutta 17 kWh vastaa suunnilleen noin 100 km ajoa, tehokkaimmilla autoilla ja talviaikana kulutus on selvästi suurempi eli lataus mahdollistaa selvästi lyhyemmän ajomatkan.

Yleistäen voidaan sanoa, että yhdellä latauksella käyttäjä sai enintään noin 100 km ajoa vastaavan edun. Sähkön viimevuotisella hinnalla tuon edun arvo oli noin 2 euroa. Tämän hetken sähkön hinnalla voidaan puhua noin 3 euron suuruisesta edusta. Lataustapahtumat kestävät 2–4 tuntiin ja sinä aikana käyttäjä suurella todennäköisyydellä käyttää joitakin liikekeskuksen palveluja.

Kunta ja Leppäkoski Oy tutkivat parhaillaan tehokkaan pikalatausaseman saamista Hämeenkyröön, mikä olisi mahdollisuus lisätä sähköisen liikenteen pysähtymistä Hämeenkyrössä. Myös uuden S-Marketin yhteyteen tulee lisää puolinopeita latausmahdollisuuksia. Uudet laitteet tulevat olemaan maksullisia. Haluamme keskustella myös yritysten kanssa siitä, miten yhdessä vastattaisiin tähän lisääntyvään tarpeeseen.

Antero Alenius

Kunnanjohtaja