kuvassa on pelastusrengas talvisessa järvimaisemassa

Sosiaalipalvelut

Toimeentulotuki

Sosiaalityön palveluista on mahdollista saada taloudellisiin etuuksiin ja niiden hakemiseen liittyvää ohjausta ja neuvontaa.

Perustoimeentulotukeen liittyvät asiat hoidetaan Kelassa.

Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki

Täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea voi hakea kunnasta. Jos sinulla on sellaisia erityisiä menoja, joita perustoimeentulotuki ei kata, kunta voi myöntää harkintansa mukaan täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea.

Päätöksenteko edellyttää pääsääntöisesti ensin perustoimeentulotuen laskemista Kelassa, joten tee Kelaan hakemus. Täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää sellaisiin sinun tai perheesi erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuviin menoihin, joihin et voi saada perustoimeentulotukea.

Täydentävää toimeentulotukea haetaan alla olevalla lomakkeella. Tulosta lomake ja toimita se sosiaali- ja terveyskeskukseen os Hämeenkyrön kunta, Sosiaalipalvelut, Härkikuja 10, 39100 Hämeenkyrö (hakemusta ei voi täyttää sähköisesti):

Sähköinen asiointipalvelu Omapalvelu

Sähköisessä asiointipalvelussa voit

  • hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea
  • lähettää hakemuksessa tarvittavat liitteet
  • seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä ja nähdä maksutietoja
  • antaa luvan sähköisen asiointipalvelun eli Omapalvelun käytölle, jolloin sinulle voidaan lähettää päätös ja mahdollinen lisäselvityspyyntö sähköisesti tiedoksi.

Huomioithan ensimmäistä kertaa Omapalvelua käyttäessäsi, että henkilö- ja yhteystietosi ovat oikein ja asiointikanavaksi on valittu Omapalvelu, mikäli haluat päätöksen sähköisesti.

Palveluun kirjautuminen

Sähköiseen asiointipalveluun eli Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.

Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Internet Explorer 11 tai uudempi, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari ja Chrome (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi.

Jos palvelua käytetään julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.

Palvelussa on päivitys joka kuukauden kolmas viikko keskiviikkoisin klo 11-13, jona aikana yhteys palveluihin voi hetkellisesti katketa.

Liitteet

Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteitä voi lähettää myös jälkikäteen postin välityksellä, käytä tältä sivulta löytyvää saatekirjettä.

Ota yhteyttä

sosiaalityöntekijä, aikuisten sosiaalipalvelut

Anna-Maija Hoffrén

puhelinaika ma–pe klo 11.00–11.30
050 596 9136

vt. lastenvalvoja, sosiaaliohjaaja

Marjut Kankaanpää

puhelinaika ma-pe klo 11.00-11.30

044 486 0024

toimistosihteeri, sosiaalipalvelut

Virpi Pelttari

050 569 9700

Talous- ja velkaneuvonta

Talous- ja velkaneuvonnan järjestää Pirkanmaan oikeusaputoimisto. Myös Takuusäätiön tarjoaa apua talous- ja velka-asioissa.

Pirkanmaan oikeusaputoimisto

Neuvontanumero 029 5660 715

ma-pe 8-16

 

pirkanmaa.velkaneuvonta(at)oikeus.fi

 

Talous- ja velkaneuvonta – Oikeus.fi / Oikeusapu

Takuusäätiö

Velkalinja, maksuton velkaneuvonta 0800 98009

Arkisin klo 10-14

Neuvojat ovat Takuusäätiön työntekijöitä, talous- ja velka-asioiden asiantuntijoita.

Takuusäätiöstä ei voi varata käyntiaikaa, eikä mahdollisuutta takaisinsoittopalveluun tai sähköpostineuvontaan ole.

 

Takuusäätiö